پند
ویل دورانت
ویل دورانت
در سال ۱۹۶۶ حسین امانت دانشجوی ۲۴ ساله دانشگاه تهران با شرکت در یک رقابت ملی شروع زندگی حرفه ای خود را پایه ریزی کرد. قرار بود در این رقابت طراحان یک نماد ملی ایرانی و اسلامی را که نشان از ایرانی مدرن داشته باشد طراحی کنند.
حسین امانت با طرح خود که همان میدان بزرگ آزادی بود به معماری ایران سلامی دوباره کرد و توانست خود را دز آغاز جوانی به معماری با مقیاس جهانی تبدیل کند.
طرحهای برجسته حسین امانت در دیگر کشورها نظیر چین-آمریکا-کانادا مورد استقبال قرار گرفته و به مرحله اجرا رسیده اند. طرح های حسین امانت را بیشتر به دلیل پیوند معماری کلاسیک غربی با روح معماری شرقی می شناسند. تزئین ساختمان با استفاده از سنگ از دیگر مشخصه های معماری آقای حسین امانت می باشد.
در حال حاظر آقای امانت در دفتر کارش در کانادا مشغول به کار در طرح ها و پروژه های بین المللی خود است. وی از سال ۱۹۸۰ به عنوان یک شهروند کانادایی در کانادا زندگی می کند.
محورهای کلی همایش :
1- معماری و شهرسازی
2- معماری و سازه
3- معماری و منظر
4- معماری و مرمت
5- معماری و تكنولوژی ساخت
6- معماری و انرژی
معماری و شهر سازی:
1- بررسی سیر تحول مفاهیم و فضاهای شهری ایران در دوران های مختلف
2- بررسی عوامل امتداد و انقطاع تاریخی در شهرسازی ایران
3- تحلیل زمینه های ارتباطی شهرسازی گذشته با شهرسازی معاصر ایران
4- معرفی و تحلیل تجربه های خلاقانه ی طراحی فضاهای شهری در شهرسازی سنتی ایران
5- شهر شهروندگرا و شهرسازی واقع گرا و ردپای آن در شهرسازی ایران
6- زمینه های پویایی و تداوم در ساختار شهرهای کهن ایران مطابق با تغییرات جهان امروز
7- شهرسازی و الگوهای توسعه پایدار و زمینه های آن در شهرسازی گذشته ایران
8- تجارب تداوم در شهرسازی ایران و جهان؛ گذشته و حال
9- آرمانشهر ایرانی
10- معماری در خدمت شهر و شهر در خدمت معماری
11- چگونگی تاثیر فضاها و عناصر شهری در فرهنگ معنویت ساکنان شهر
12- سانحه های طبیعی و غیر طبیعی در بافت های شهری قدیم و جدید
13- خدمات، تاسیسات و بافت قدیم شهری
14- مسائل و راهکارهای طراحی و ساخت در بافت های تاریخی شهرها
15- بررسی مدیریت شهری در ایران و چگونگی استفاده از تجربه گذشتگان
16- مسائل اجتماعی و زیربنایی در معماری و شهرسازی ایران
17- چگونگی حل مسائل زیست محیطی ترافیک، حمل ونقل در شهرها
18- پروژه ها و تجربیات موردی در معماری و شهرسازی ایران
معماری و انرژی
1- تبیین نقش انرژی و اقلیم در شکل دهی به فضای معماری و فضای شهری ایران
2- تحلیل اقلیمی معماری و شهرسازی سنتی ایران بر اساس مفاهیم علمی معاصر
3- بررسی عوامل تاثیر گذار در عدم تداوم معماری و شهرسازی اقلیمی در ایران
4- رویکردها و تعامل راهکارهای اقلیمی معماری سنتی و تکنولوژی معاصر
5- معماری و شهرسازی پایدار با تکیه بر عوامل اقلیمی
6- زیست سالم و الگوهای توسعه پایدار اقلیمی در اقلیم های مختلف ایران و روندهای تداوم یا عدم تداوم آن
7- تجارب و روندهای طراحی اقلیمی در کشورهای در حال توسعه
8- طراحی اقلیمی از منظر معماران و شهرسازان کهن ایران
9- تداوم و پویایی معماری با تکیه بر رویکردهای اقلیمی و بوم شناختی
10- تجربیات و مطالعات و پروژه های موردی مربوطه
معماری و منظر
1- سیر تحول تاریخی فعالیت های مربوط به معماری منظر در ایران
2- بررسی مبانی نظری معماری منظر ایرانی
3- تحلیل معماری منظر در باغ سازی ایرانی
4- چگونگی بهره گیری از الگوهای باغ سازی ایرانی در طراحی منظر امروز
5- مبانی و شیوه های طراحی پارکها و پردیس ها
6- بررسی جایگاه میان رشته ای منظر در معماری گذشته و معاصر ایران
7- ارتباط محیط طبیعی با معماری و فضای شهری
8- تجلی اعتقاد در طراحی معماری منظر
9- ایده ها و روشهای طراحی مکان های باز و تفریحی
10- فضاهای باز و مکان های تفریحی، باغ، محیط طبیعی و نقش آنها در تبیین معماری منظر ایرانی؛ گذشته و حال و آینده
11- پروژه ها و تجربیات موردی
معماری و مرمت
1- بررسی جایگاه مرمت و تحلیل شیوه های مرمت در معماری سنتی ایران
2- بررسی چگونگی ارتباط مرمت معماری و مرمت شهری سنتی درایران
3- تبیین نقش مرمت در معماری و شهرسازی ایران در ارتباط با شکل گیری مفاهیم مرمتی در غرب
4- بررسی عوامل اثر گذار در تقویت فعالیت های مرمتی در معماری سنتی ایران و دلایل عدم تداوم آن
5- معرفی و تحلیل نمونه های خلاقانه ی مرمت در مرمت شهری سنتی ایران در تطبیق با سرزمین های دیگر
6- مشکلات و روشهای احیای بافت های فرسوده شهری
7- چگونگی پایداری بافت های تاریخی شهری به کمک تکنیک ها و روش های مدرن
8- مدیریت شهری و سامان دهی بافت های شهری تاریخی در گذشته و اکنون ایران و تطبیق با مفاهیم معاصر
9- بررسی وضعیت معماری و بافت شهرهای تاریخی در مواجهه با سانحه های طبیعی و غیر طبیعی
10-مفهوم خیابان در روند مرمت شهری
11-معماری محله ای؛ ویژگیها و ارزشها
12-تجربیات، مطالعات و پروژه های موردی مربوطه
معماری و سازه
1- تحلیل علمی سیستم های سازه ای در معماری گذشته ایران و ابتکارات سازه ای ایرانیان
2- نقش سازه در ارتقا عملکرد و معماری
3- فناوریها، مصالح جدید و سازه های نوین
4- تاثیر متقابل فرم، سازه و معماری
5- تجربیات، مطالعات و پروژه های موردی مربوطه
زمان دریافت چکیده مقالات، دهم مرداد سالجاری ذکر شده است.علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت همایش: http://www.1nasc.com مراجعه نمایند.
آدرس دبیرخانه: کاشان، انتهای خیابان طالقانی، دانشکده معماری و هنر، دبیرخانه همایش نخستین همايش ملی دانشجويی معماری
اهداف:
- کنکاش در آثار بجا مانده از معمار معنوی
- بررسی تأثیـر فضای معنوی معماری بر انسـان
- معرفی ارزشهای معنوی موجود در فضاهای معماری
- شناخت و معرفی علل ایجاد محیطی معنوی در کالبد فضا
آیین نامه:
۱- شرکت در این مسابقه برای همه علاقه مندان آزاد است.
۲- هر شرکت کننده می تواند حداکثر 10 عکس را به دبیرخانه مسابقه ارسال نماید.
۳- عکس ها می تواند اسلاید، دیجیتال و آنالوگ، رنگی و سیاه - سفید باشد.
۴- عکس ها باید تنها با فرمت Jpeg ، کیفیت ، 300 dpi و اندازه 40×30 سانتیمتر و روی CD ارسال شود.
5- شرکت کنندگان باید فایل عکسها را به همراه نام و نام خانوادگی خود و شماره ردیف با حروف انگلیسی نام گذاری کنند. (مانند Fatemi-01 و Fatemi-02)
6- شرکت کنندگان باید فرم ثبت نام در مسابقه را از سایت http://www.armanshahr.org تهیه کرده و پس از تکمیل بر روی CD ذخیره نمایند. (CD آثار ارسالی عودت نمی شود.)
7- به ازای هر اثر برگزیده و راه یافته به مسابقه مبلغ 300,000 ریال به عنوان حق التألیف به عکاس اثر پرداخت می شود.
8- ارسال عکسها توسط شرکت کنندگان به منزله قبول مقررات است.
تصمیم گیری در مورد مسائل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده بوده و متعاقباً به اطلاع عموم خواهد رسید.
9- ارسال عکس توسط شرکت کنندگان به منزله اعلام مالکیت عکس است.
در صورت اثبات عدم صحت این موضوع، شرکت کننده مورد نظر از مراحل مسابقه حذف شده و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.
10- به آثاری که پس از مهلت مقرر به دبیرخانه مسابقه ارسال شود به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد.
11- برگزارکننده مجاز است آثار منتخب را به هر شیوه ای که صلاح بداند در نقاط مختلف اعم از داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته و یا به روشهایی مانند: کتاب، مجله تصویری، برنامه تلویزیونی و . . . با ذکر نام عکاس منتشر سازد و چنانچه این امر منجر به کسب در آمدی شود، برگزارکننده مطابق تعرفه خود هزینه استفاده از عکس را به صاحب اثر پرداخت خواهد کرد.
21- عکس های ارسالی باید مستند بوده و در آنها از هر گونه دستکاری، حک، اصلاح و . . . که جنبه استنادی عکس را مخدوش می نماید پرهیز گردد.
13- برگزارکننده هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب دیدگی ناشی از ارسال نامطلوب ندارد.
14- شرکت کنندگان می بایست بابت ثبت نام و بخشی از هزینه های دبیرخانه ای مبلغ دوازده هزار تومان به شماره حساب 37679-595 نزد بانک تجارت، شعبه سمیه غربی کد 180 (قابل واریز در کلیه بانکهای تجارت سراسر کشور) واریز نمایند.
هیأت داوری:
- افشين بختيار
- امیر محمد خانی
- سعید محمودی ازناوه
گاهشمار:
- آخرین مهلت شرکت در مسابقه: 30 آبان ماه 1387
- داوری آثار: 7 آذرماه 1387
- زمان برپایی نمایشگاه: 10 الی 21 آذرماه 1387
جوایز:
- نفر اول: لوح تقدیر به همراه 6 سکه تمام بهار آزادی
- نفر دوم: لوح تقدیر به همراه 4 سکه تمام بهار آزادی
- نفر سوم: لوح تقدیر به همراه 2 سکه تمام بهار آزادی
- اهدای لوح تقدیر و دو نیم سکه بهار آزادی به 2 عکس برتر از نگاه مخاطبان
فرم ثبت نام:
دانلود فرم ثبت نام شماره 1 به سایت مربوطه مراجعت فرمایید
آدرس دبیرخانه جشنواره:
تهران- خیابان حافظ - تقاطع خیابان سمیه - حوزه هنری- دفتر آرمان شهر- دبیر خانه مسابقه عکاسی معماری - کد پستی: 1599719513
- تلفکس: 34 69 89 88
- آدرس الکترونیک: http://www.armanshahr.org
پائولوکوئیلیو
مشکلات مانند دست اندازهای جاده اند.کمی از سرعتتان کم می کنندد.ام از جاده ی صاف بعد از آن لذت خواهید برد.زیاد روی دست اندازها توقف نکنید.به حرکتتان ادامه دهید..!
مسجد جامع اصفهان (مسجد آدینه, مسجد عتیق) موزه هنر ایران و یکی از افتخارات معماری این سرزمین است اثری که نشانه سیزده سده تحول در فرهنگ اسلامی ایران را در خود گرد آورده است.کاوش ها روشن ساخته اند که این ساختمان بر روی آثار صدر اسلام و پیش از آن بنیان نهاده شده است.
طرح نخستین مسجد به گونه مسلمی(شبستان ستوندار) بوده که در سال ۱۵۶ هجری ساخته شده و کاوش ها موقعیت آن را روشن ساخته اند.محراب و بخش بزرگی از دیوار سوی قبله مسجد کهن با گچبری ناب و بی همتا در زیر کف شبستان جنوبی مسجد کنونی یافت شده است.سوی قبله مسجد کهن با سوی قبله کنونی ۲۰ تا ۳۰ درجه اختلاف دارد.
در سال ۲۲۶ هجری مسجد کهن ویران شده و بر ویرانه های آن مسجدی بزرگتر نزدیک به ده جریب ساخته شده که طرح شبستان ستوندار داشته است با میانسرایی در میان و شبستانهایی پیرامون آن که بخش جنوبی با شش دهانه, شمالی با چهار دهانه و شرقی و غربی با دو دهانه ساخته شده بوده است.در سده چهارم در روزگار ال بویه به ساختمان مسجد اضافه شد بدین گونه که یک دهانه به شبستان ها با کوچکتر کردن میانسرا افزوده شد.ستون های نما دارای آجر کاری شد. در سده پنجم و ششم دگرگونی های بنیادی در معماری مسجد رخ داد و مسجد به چهار ایوانی تبدیل شد.در ادامه مظلب در مورد هر کدام از بخش های مسجد توضیحی جداگانه میدهم:
گنبد نظام الملك(۴۷۳هجري): گنبدی در پشت ایوان جنوبی معروف به صفه صاحب. این گنبد در زمان ملکشاه سلجوقی به دستور وزیرش نظام الملک ساخته شد. گنبد نظام الملک هنگامی که مسجد هنوز به شکل دوره عباسیان بود بدان اضافه شد و برای این کار لازم آمد که ۲۴ ستون حذف شوند.به موجب حفریات اخیر باستانشناسی معلوم شده است که در پیرامون این فضا یک دهلیز وجود داشته که آن را از مابقی بنا جدا می کرده و محتملا گنبد را به صورت مقصوره با نماز خانه ای برای اشراف و حکام و امیران که به دلایل امنیتی مایل بودند مجزا از توده مردم نماز بگزارند تشکیل می داد.گنبد نظام الملک ۲۵ متر قطر دارد.
لودو معمار فرانسوی است که به عنوان یکی از فعالترین مرمت کنندگان آثار تاریخی در جهان شناخته شده است.وی به مسائل معماری تسلط کامل داشت و با اینکه در آن زمان این مبحث کاملا به خوبی شناخته نشده بود در مورد سبک ها می گوید:"سبک ساختمان های گوتیک و بناهای قرون وسطی تابع قواعد منطقی و قابل برداشت است ودر تمامی آثار که بخاطر نیازی معین(نیاز شالوده ای-ساختمانی)زاده می شوند این قواعد مشترکا به چشم می خورد. مجموعه چنین قواعد و روالهایی سبک را به وجود می آورند."
وی بیشتر منتقد است تا معمار و با اظهار عدم اعتقاد به آکادمی هایی که به تدریس هنر کلاسیک اختصاص داشتند می گفت:"با شناخت هنرهای قدیمی باید دوره خویش را در هنر خویش اجرا و ظاهر کنیم."وی برای همه دوره های مختلف هنر احترام قائل است و می گوید:"تنها هنر روم قدیم داری ارزش نیست بلکه همه دوره ها ارزشمند و قابل احترامند."او معتقد است که هنر و فرم آن حاصل یک تفکر می باشد.بنظر او میان هنر یونان و گوتیک نزدیکی هایی وجود دارد.هر چند که در هنر یونان مقیاس انسانی وجود ندارد و در هنر گوتیک اندازه های انسانی در حد اعلی رعایت شده و همچنین هنر یونان آمیزه ای ساده و روشن و قابل فهم بوده و در مقابل هنر گوتیک ترکیب ظریف انواع هنرهای پیچیده می باشد.
وی می گوید که فضاهای معمارانه دائما به تناسب احتیاجات بشر در حال تغییر و تحول است.او به متناسب بودن اندازه ها اهمیت فوق العاده می دهد و معتقد است که اگر در آثار هنری تناسب لازم رعایت نشود دیگر آن اثر هنری نیست.بنظر او هنر رومی هنری درجه دو و هنر یونانی هنر درجه اول می باشد.
ویوله لودو در کار مرمت به "سبک شناسی"یعنی یافتن روح و خصوصیات اثر هنری معتقد است و با تلفیق این شناخت و فن کاربرد مواد و فرم
در نظر دکتر سید حسین نصر
جستارگشایی
کشاکش «عقلانیت و معنویت» در طول تاریخ معرفت بشری فراز و نشیب طولانی داشته است. با پیدایش ادیان، معنویت از پشتوانهای برخوردار شد که بسترهای معرفتی آن وحی و متون مقدس بود و شک و تردید در آنها راهی نداشت. این پشتوانه در طول تاریخ تبدیل به تفکری شد که در منابع اسلامی، اغلب این معرفت را «حکمت مبتنی بر ایمان» نامیدهاند. حکمتی که از قبل تمام تدابیر معرفتی آن تنظیم شده و احتیاجی به منابع معرفتی بشری نیست. چرا که منابع معرفتی بر پایه ادراک حسی، یاد، دروننگری، عقل و گواهی استوار است. اما معرفت مبتنی بر ایمان در میان سنتگرایان به «معرفت قدسی» تعبیر میشود پیوسته رابطهای با آن حق اصیل و اولی دارد که از سرچشمههای عالم قدسی سیراب میشود. عقل شهودی ـ اشراقی چنان با معنویت گره خورده است که آموزههای عقل استدلالی در آن هیچ راهی ندارد. گرایشهای معنوی معمولاً با آموزههای دینی توأم است. آموزههایی که به نوعی طریقت را در بردارد و در بطن آن انکشاف معرفت باطنی است. معنویت اسلامی اساساً رهیافتی باطنی ـ رمزی است که هدف از آن کنار زدن پردهی حجاب و غفلت و تحقق «علم قدسی» و «معرفت قدسی» است. یکی از کسانی که شدیداً علاقهمند به این نوع معرفت و معنویت بوده، دکتر سید حسین نصر است. آموزههای معرفتی ـ معنوی او حاصل تحقیقات و تجربیاتی است که در دامان دو وجه دنیای معاصر ما، یعنی سنت و مدرنیته به دست آمده است. نصر از کسانی است که عنصر معنوی در فرهنگ اسلامی را برای مواجهه با غرب کافی میداند و رمز مشکلات گذشته و اکنون مسلمانان را در فراموشی این عنصر میداند. او هچنین شیفتهی عرفان اسلامی است که همهی مسائل بشری را تحت پناه آن میبیند. دغدغه فکری او دفاع از سنت ایرانی ـ اسلامی است. او شدیداً