معمای عشق

بنام حضرت عشق

 

 

مقدمه

 

مولوی را می شناسم بیش وکم                                                           اشـتیـاقـش داده بر دستــم قلـم

می گــذارم در یــَمِ عرفان قدم                                                          می کــشاند سوی ساحل این بلم

 

شخصیت مولانا ، آنقدر عظیم، جذّاب و عمیق است که می شود در مورد او ساعتها سخنرانی کرد و سالها قلمفرسایی 

نمـود و کتابـها و مقــالات متعـددی به رشتة تحـریر درآورد. امـا  ...

 

جهت مطلعه ادامه مطلب روی لینک دانلود  کلیک نمایید.

پلورالیسم و هنرهای سنتی در ایران

پلورالیسم(pluralism) رویکردی است تکثرباور و از عناصر اصلی و زیر ساخت تفکر پست مدرنیسم است. پلورالیسم مؤید این نظر است که معرفت انسانها نسبت به حقیقت دارای تکثر و نسبیت می باشد و هر دیدگاه تفسیری، وجهی از حقیقت را می نمایاند.

پلورالیسم یا کثرت گرایی هنری، نظریه ای است هنر شناسانه در باب متنوع بودن هنر ها و مؤثر بودن هنرمندان  بر آنها، و بر آن است که کثرتی که در عالم هنر ورزی پدید آمده و علی الظاهر نا زدودنی و نارفتنی است،حادثه ی ست طبیعی که از متنوع بودن زیادی از هنرها و مؤثر بودن زیادی از هنرمندان پرده بر می دارد و مقتضای دستگاه ادراکی آدمیان و ساختار چند پهلوی واقعیت و با الهام از چندگانگی فرهنگی و زمانهای خاصی از زندگی هنرمند پیوستگی دارد.

اما وقتی از هنر سنتی بحث می شود باید معنای سنت را که به مفهوم حقیقت ازلی یا قاعده ازلی الهی است و جزو ذات هستی و جوهر ادیان به شمار می آید درک کرده باشیم. و این سنت لازمان و لامکان است. لذا هنرهای سنتی با رعایت و پیروی از معیارها و قاعده های ثابت و لایتغیر ، که دارای جوهر مشترک ازلی هستند و آن جوهر در همه هنرها تأثیر می گذارد و آنها را به هم نزدیک می کند.و به دلیل اینکه از ثبات و جاودانگی برخوردارند ،زیر بار روحیه کثرت گرایی نمی روند و اگر در طول تاریخ، تغییرات اندکی پیدا کرده اند امّا در اصل جوهر و هویت خود را حفظ کرده اند. این گونه شیوۀ سنتی به معنای تجربه ای است که توسط انسان شکل می گیرد و پس از انجام به قلمرو سنت وارد می شود. پس می توان گفت سنّت، شیوهً معاصر اندیشیدن و انجام کارهاست، در نتیجه پیوسته در مقابله با نوآوری موضع گیری می کند، لذا چون هنرهای سنتی بی زمان هستند و با ابدیت پیوند دارند و به موجب همین پیوستگی، ارزش و اعتبار جاودانه دارند و مقتضیات زمانه بر آنها تاًثیری ندارند.

واژه های کلیدی : هنرهای سنتی ، پلورالیسم ، شهود ازلی ، آیین ، وحدت گرایی ، کثرت گرایی ، پست مدرنیسم ، شهود عقلی ، سنت .

 

نظري به مباني طراحی

 

 

1 - 1 مباني نظري طراحي

منظور از مباني نظري طراحي، مفاهيم و اصولي است كه حاكم بر خطوط اصلي طرح و سازنده ايده هاي آن مي باشد، اين مفاهيم و اصول به همراه ضوابط فيزيكي طرح، نهايتا" تعيين كننده كالبد اثر هنري مي گردد.
در هر اثر هنري منطقا" دو سيماي قابل تفكيك وجود دارد:

- جنبه عيني اثر - جنبه ذهني اثر

سيماي عيني هنر، همان جنبه صوري آن است . جنبه صوري هنر با ماده به عنوان ابزار، سر و كار دارد كه از طبيعت فيزيكي است . پس مي توان گفت اين سيما به طبيعت تعلق دارد و از قوانين عيني طبيعت پيروي مي كند.
جنبه قوانين ذهني هنر محتواي هنر است . محتوا عبارت است از ...

 

ادامه نوشته

گنبد سلطانیه

این بنا دارای هشت مؤذنه بوده که تمام آنها خراب شده است ، این مؤذنه ها برای پخش صدای اذان و خبر بطور یکنواخت در تمام شهر با چند نفر مؤذن تعبیه گردیده زیرا در صورت بودن یک منار به علت وجود گنبد صدا به تمام شهر نمی رسید .

بنای تاریخی گنبد سلطانیه در نزدیکی زنجان واقع شده ، دشتی که گنبد در آن قرار دارد حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد . ساخت بنای عظیم سلطانیه در بین سالهای ۶۷۵ الی ۶۸۵ هجری قمری صورت می پذیرد و به عبارت دیگر کار ساختمان آن به مدت ۱۰ سال به طول انجامید . قصد از بنای چنین گنبد با شکوهی آن بود تا مرقد مطهر حضرت علی (ع) را به آنجا منتقل سازند ، علت این کار شیعه شدن سلطان محمد خدا بنده و گرایش او به حضرت علی بود ، شاید به اعتباری گنبد سلطانیه را بتوان اولین اثر هنری شیعه در کشور ایران دانست . بعد از اتمام بنا به علت مخالفت علماء دین با این عمل ، سلطان محمد از انجام این کار منصرف شد.

این بنا در نمای داخلی و خارجی حالت تظاهری دارد ، ارتفاع آن ۴۶ متر و قطر دهانه گنبد آن ۲۶ متر می باشد ، اساس طرح بنا بر عدد ۸ قرار دارد و معلوم نیست این عدد به چه منظوری انتخاب گردیده است ، زیرا عدد ۸ عدد مقدسی ماننده ۷ و ۱۲ که به احتمال الهامی از خورشید است نمی باشد ، شاید عدد ۸ به علت ساختن ساعت آفتابی و یا ایستایی فوق العاده اش بوده است ، آنچه در این بنا ماننده بناهای دیگر اسلامی به چشم می خورد حالت تمرکزی است که این هشت ضلعی در مرکز مجموعه بنا دارد .
در این اثر روابط معماری در دو جهت افقی و عمودی حل گردیده است ، طبق معمول حرکت عمودی بر عهده منارها قرار دارد ، بنابراین دو نوع منار می باشد ، یک نوع منار پنهان که داخل اسکلت بنا قرار دارد و نوع دوم که در قسمت فوقانی به صورت گلدسته خودنمایی می کند ، در بنای سلطانیه حرکت افقی در چهار سطح می باشد که ارتباط آنها توسط اجزاء عمودی که قبلا توضیح داده شد برقرار گردیده است ، در قسمت همکف که برای قرار دادن مرقد حضرت علی در نظر گرفته شده بود فضای بسیار وسیعی قرار دارد که برای طواف و اجراء مراسم خاص مذهبی از آن استفاده می گردید . سطح دوم که در هر یک از اضلاع
۸ ضلعی ایوانی را ایجاد کرده و به وسیله راهرو پوشیده ای به هم مرتبط می باشند که به احتمال برای استقرار خانمها جهت دیدن مراسم مذهبی تعبیه گردیده است. سطح سوم عبارتست از غرفه های شبیه به طبقه دوم که بر روی نمای خارجی بنا ایجاد شده و دشت پیرامون در برابر آنها با زیبایی خاصی گسترده شده است ، این غرفه ها به احتمال محل جمع شدن علما و طلاب علوم دینی بوده است ، در دوران صفویه این غرفه ها را به اطاق تبدیل ساخته اند و از آنها برای سکونت طلاب استفاده کرده اند . در تعمیرات اساسی گنبد سلطانیه این دیوارهای افزوده را که سبب سنگین شدن اسکلت بنا شده بود برداشتند و آن را به صورت نخستین آن بازگرداندند . سطح چهارم عبارت است از پشت بام بنا ، در این محل فضای مناسبی برای انجام حرکت آزاد در اطراف گنبد وجود دارد ، از این فضا برای تعمیر گنبد یا ریختن برف استفاده می شده است .

مقید بودن مسلمانان به تشخیص دقیق زمان برای انجام مراسم مذهبی را می توان سبب ایجاد ساعت آفتابی در اسکلت این بنا دانست ، باین طریق اگر نور از سوراخ گنبد اصلی بتابد زمان اذان ظهر است ، نوری که از پنجره های بزرگ می تابد مبین ساعت و نور پنجره های کوچک حدود دقیقه را مشخص می ساخت ، به احتمالی طرح هشت ضلعی بنا نیز به خاطر ایجاد چنین ساعتی بوده است . بدون شک کشف و پیاده سازی علمی این مطلب بسیار قابل اهمیت است که متاسفانه تا کنون توجهی بدان نشده است . در شب هم به یاری بعضی از ستاره ها که از این پنجره ها دیده می شدند زمان را مشخص می کردند.


زمین این ساختمان از طبقات فشرده شن و ماسه به عمق تقریبی
۱۰ متر تشکیل یافته است ، بنا روی پایه هایی مرکب از هشت جرز بزرگ حمال آجری استوار شده است که در پلان تشکیل یک هشت ضلعی منتظم را می دهند ، طول هر یک از اظلاع هشت ضلعی ۱۷ متر و سطح هر یک از این جرزهای باربر حدود ۵۰ متر مربع می باشد ، بار این جرزها و به کلی بار تمام بنا روی پی هایی به قطر دو متر وارد می شود که به صورت رادیه ژنرال ایجاد شده است .

پی های این ساختمان عظیم بسیار ناچیز و سطحی است ، دلیل این امر مربوط به مقاومت عالی زمین می باشد ، نکته ای که سازندگان بنا به آن توجه داشتند ، فقط در قسمت شمال بنا است که پی ها از سطح طبیعی زمین حدود ۵/۱ متر پایین رفته است ولی در سایر قسمت ها عمق پی ها از ۵۰ – ۶۰ سانتی متر تجاوز نمی کنند ، پی های مزبور از بلوک های سنگی منظم به ابعاد ۲۰ – ۲۵ سانتی متر و ملات گچ و آهک ساخته شده است.

شاید هیچ چیز به اندازه تزئینات سلطانیه رسالت فکری هنرمند را نشان ندهد زیرا اگر اسکلت بنا در فرم و روابط تاثیر بسزایی دارد ولی برای عامه مردم قابل درک نیست و تنها همین تزئینات است که در وحله اول چشم بیننده را خیره می کند و نحوه تفکر هنرمند زمان را برای بیننده به روشنی بازگو می سازد .
به اختصار نمونه هایی از طرح های نهفته در این تزئینات و نقش رنگ در سلطانیه بیان شده است :
کلمات الله به عنوان علت غایی جهان هستی ، محمد به عنوان بنیانگذار مکتب و علی به عنوان مظهر حکومت عدل الهی با خط تزئینی به بیننده القا می شود . بر روی پاقوس گنبد با ترکیب کاشی الوان که از رنگ سرد استفاده گردیده به خط بنائی ترکیبی از کلمات الله ، محمد و علی ایجاد گردیده ، این طریقه در بدنه مناره ها هم به کار رفته است. در داخل فضا بر روی دیواره های ایوانهای داخلی نیز به خط بنایی با ترکیب کاشی آبی و آجر کلمات الله محمد و علی نقش شده است ، در یک سری تقسیم بندی کاملا ریاضی و با ایجاد مدول های متنوع بعضی از شعار های اسلامی همچون " لا اله الا الله - سبحان الله " به گنبد سلطانیهخط بنائی نوشته شده است ، در همین زمینه از کلمه علی نیز ترکیبهای پیچیده ریاضی عرضه شده که نمونه های آن را در تزئینات کاشی کاری میابیم . به نظر می رسد در تزئین کاشی ها فقط رنگ آبی مورد نظر بوده ولی به علت عدم امکانات تکنیکی رنگهای متنوعی از آبی سیر تا آبی آسمانی و حتی سبز پررنگ مایل به آبی بوجود آمده است ، ترکیب کلی این رنگها در گنبد اصلی ، رنگ فیروزه ای بسیار زیبایی ایجاد می کند که این نوع رنگ ها در ترکیبات داخلی گنبد هم مورد استفاده قرار گرفته است

معماري كشورهاي اسلامي

مکتب سوریه :

خاندان بني‌اميه براي تحقق مشروعيت حاكميت خود به ساخت بناهاي اسلامي عنايت خاصي را مبذول داشتند. چون اكثر اين بناها در مركز حكومت آنان يعني سوريه احداث گرديد، اين اسلوب به مكتب سوريه معروف گشت. در اين دوره با توجه به معماري رومي و بيزانس عناصر معماري آنها رايج گرديد.

ويژگي‌هاي مكتب سوريه:

  1. مصالح سنگ
  2. سقف‌هاي شيرواني
  3. طاق‌هاي نعل اسبي و نيم گرد
  4. رواق‌هاي در اطراف صحن
  5. پلان مستطيل شكل
  6. مناره‌هاي چهارگوش
  7. فضاي شبستاني
  8. تزئينات گچ بري، موزاييك‌كاري و نقاشي‌هاي ديواري

در اين دوره براي ساخت كاخ‌ها از پلان نقشه‌هاي نظامي و دژ مانند با تزئينات گچ‌بري، موزاييك‌كاري و نقاشي ديواري استفاده شد.

بناهاي معروف:

قبة الصخره كه ويژگي‌هاي هنر بيزانسي در آن مشاهده مي‌شود. (نام ديگر اين بنا مسجد اموري است)، (كاخ عمرا يا قصير عمره)، (كاخ الحير) قابل ذكرند.

 

مکتب عراق :

با حاكميت عباسيان بر جهان اسلام مركزيت حكومت از سوريه به عراق (دمشق به بغداد) تغيير يافت. در اين دوره وحدت سياسي جهان اسلام با حكومت سلجوقيان بر ايران از بين رفت و راه نفوذ فرهنگ و عناصر هنري ايراني در جهان اسلام مساعد گرديد. اين خصلت را مي‌توان در معماري مكتب عراق (دوره‌ي عباسي) باز شناخت. در اين دوره از عناصر معمار يايران (اشكاني و ساساني) و سنت طاق‌زني و گنبدسازي ايران و مصالح آجري و مناره‌هاي مارپيچ استفاده مي‌شد.

ويژگي‌هاي معماري مكتب عراق:

  1. مصالح آجر
  2. پلان مستطيل شكل
  3. فضاي شبستاني
  4. رواق‌ها در سه سوي صحن
  5. تزئينات گچ‌بري و نقاشي‌هاي ديواري
  6. قوس‌هاي گرد و ضربي
  7. مناره‌هاي مارپيچ يا حلزوني

در قياس معماري عباسي و اموري بايد مطرح نمود كه معماري دوره‌ي عباسي مزين‌تر و داراي عناصر تزئيني بيشتر نسبت به دوره‌ي اموي بوده است.

بناهاي معروف:

مسجد جامع سامرا يا مسجد المتوكل كاخ حوستي الخاقاني مدرسه‌ي المستنصريه مسجد كاظميه آرامگاه شيخ عمر سهروردي

مکتباسپانیا:

عبدالرحمان از اسلاف بني اميه كه در كشتار امويان توسط مختار جان سالم به در برد، بر ايالت جنوبي ايپانيا، اندلس مسلط شده و شهر قرطبه را به پايتختي انتخاب نمود اين عامل باعث گسترش و ترويج اسلام در اين منطقه گرديد. به اين ترتيب مردم اسپانيا به مذهب اسلام گرويدند. لذا فرهنگ و فرهنگ اسلامي در آن سامان گسترش يافت با اين توصيف عناصر و اسلوب معماري سوريه در اسپانيا رايج گرديد.

معماري اسلامي اسپانيا با بهره‌گيري از پلان و نقشه مساجد سوريه از تفكر اوليه اسلام مبني بر ساده‌گرايي و بي‌پيرايگي پيروي ننمود و يك معماري مجلل و تزئيني و نمايشي را به مرحله اجراء درآورد. از ويژگي‌هاي ديگر اين شيوه‌ي معماري مي‌توان به شبستان‌هاي عميق حياط كم عمق، مصالح سنگي سقف‌هاي شيروانيف طاق‌هاي نعل اسبي كنگره‌دار (شبدري يا دالبري) تزئينات مقرنس كاري و گچ‌بري اشاره نمود.

وجه تمايز مساجد سوريه و اسپانيا در حياط كم عمق (كوچك) و شبستان‌هاي عميق مي‌باشد.

بناهاي معروف:

مسجد جامع قرطبه در كردوا – كاخ الحمرا يا غرناطه در گرانادا

 

مکتب عثمانی:

پس از گسترش اسلام به آسياي صغير، اين منطقه تا قرن هفتم و هشتم هجري زير سلطه‌ي حاكمان سلجوقي بوده بنابراين اولين بناهاي اسلامي احداث شده رنگ و بوي معماري اسلامي ايران را دارند. پس از سلجوقيان، عثمانيان مسلمان حكومت را در دست گرفتند و در قرن نهم هجري به يك قدرت رعب انگيز بدل شدند. حاكميت عثمانيان نقطه‌ي اوجي براي هنر اسلامي اين منطقه بخصوص در معماري بوده و محققاً مي‌توان عنوان نمود كه مساجد تركيه در رديف زيباترين مساجد جهان قرار دارند.

مكتب عثماني با تكيه و استفاده از عناصر معماري بيزانس به خصوص كليساي اياصوفيا هويت خود را تثبيت نمود معماري مكتب عثماني به مانند مكتب اسپانيا از تفكر اوليه اسلام پيروي ننموده است. در اين شيوه شاهد توجه بيش از حد معمار به نماي بيروني بنا هستيم.

استفاده از نماي بيروني پر ابهت و با شكوه، تعدد گنبدهاي فرعي، قوس‌هاي پلكاني نيز در اين معماري ديده مي‌شود.

ويژگي‌هاي مكتب عثماني:

  1. گنبد خانه‌ي مركزي وسيع و فراخ
  2. شبستان‌ها در طرفين گنبدخانه
  3. توجه به نماي بيرون بنا (نماي بيروني پر ابهت)
  4. گنبد مركزي و نيم گنبدها فرعي ممتعدد
  5. استفاده از طاق‌هاي پلكاني
  6. مصالح اوليه سنگ
  7. استفاده از مناره‌ها در چهار سوي بنا به شيوه‌اي بيزانسي

 

موزه مردم شناسي كاخ ابيض

 

در ضلع جنوب غربي محوطه كاخ گلستان بنايي دوطبقه به نام كاخ ابيض وجوددارد. در اواخر سلطنت ناصرالدين شاه، سلطان عبدالحميد پادشاه عثماني، هدايايي ارزشمند و گرانبها براي وي فرستاد.
درآن هنگام تقريباً همه كاخ ها و تالارهاي سلطنتي از تابلوها و اثاثيه متعدد پر و آراسته شده بود، از اين رو ناصرالدين شاه تصميم گرفت كه دربخشي از محوطه كاخش كه سابقاً محل كلاه فرنگي يا برج آغامحمدخاني بود كاخ جديدي بنا نمايد و هداياي سلطان را درآن جاي دهد. پس از اتمام ساختمان به علت نماي سفيد آن كه به شيوه بناهاي قرن هجدهم اروپا گچبري و نماسازي شده بود و نيز به سبب آنكه پله ها و ازاره هاي سراسري كاخ از مرمر سفيد رگه دار بود، كاخ ابيض ناميده شد.
اين كاخ پس از مدت كوتاهي كه محل نگهداري هداياي سلطان عبدالحميد بود، به محل اشتغال صدراعظم و رئيس الوزرا و نخست وزير اختصاص يافت. جلسات هيأت دولت در تالار بزرگ اين كاخ يعني تالار عبدالحميد تشكيل مي يافت.
در سال ۱۳۳۳ شمسي كه نخست وزيري به ساختماني در خيابان پاستور انتقال يافت، كاخ ابيض دراختيار اداره هنرهاي زيباي كشور قرارگرفت. پس از تعميرات مختصري، به محل تشكيل نمايشگاههاي موقتي و مركز فعاليتهاي اداره كل موزه ها و فرهنگ عامه آن زمان اختصاص يافت.
درسال ۱۳۴۴شمسي به مناسبت تاجگذاري محمدرضاپهلوي، يك ساختمان دوطبقه آجري به بخش غربي بنا الحاق گرديد.
در سال ۱۳۴۷ موزه مردم شناسي به اين مكان منتقل شد.
موزه مردم شناسي در دو طبقه و از بخشهاي متنوعي تشكيل شده است. طبقه همكف شامل بخش اداري، سالن نمايش و كتابخانه تخصصي است. درسالن نمايش بيشتر ابزار و وسايل زندگي مردم در ادوار مختلف به نمايش گذارده شده كه از آن جمله مي توان به قهوه خانه سنتي، زندگي روستايي و وسايل و پوشاكي مانند گيوه كش، سفال، سنگ، قفلهاي آهني، نمد، سازهاي مختلف و... اشاره كرد. در طبقه اول نيز انواع كفش ها وجورابهاي سنتي، پاپيچ ها، لباسهاي محلي ايران، وسايل ابتدايي سفر، ابزار جنگي به نمايش درآمده است. اتاق كرسي و تالارعاشورا از ديگر بخش هاي اين طبقه است.
علاقه مندان به بازديد از موزه مردم شناسي مي توانند همه روزه جز يكشنبه و پنجشنبه و ايام سوگواري از ساعت ۶ تا ۱۵ به نشاني تهران ـ خيابان ۱۵خرداد، ميدان ارگ، مجموعه كاخ گلستان مراجعه كنند. بهاي بليت موزه ۲۵۰۰ريال است كه براي دانش آموزان، دانشجويان، معلمان و استادان دانشگاه نيم بها حساب مي شود.
اطلاعات بيشتر درباره موزه مردم شناسي را مي توان ازطريق نشاني اينترنتي www.golestanpalace.org به دست آورد.

 

هنر اتروسك هنر رومی (دوره جمهوری «معماری)

 

 معماری
تجلی چشمگیر اصالت رومیان در شبیه سازی ناتورالیستی از چهره، با درخششی بیشتر در عرصه معماری به چشم می خورد. در نخستین دوره جمهوری روم، هویت رومی، به خصوص در عرصه معماری و برنامه ریزی شهری یا شهرسازی، به نمایش گذاشته شده است.
معبد رومی بر خلاف معماری مذهبی تمدنهای پیشین (از جمله یونانی)، نوع ابداعی یا خارق العاده  ...

ادامه نوشته

هنر یونان (معماری)

 

شیوه هندسی و دوره کهن
گذشته از معماری معاصر، معماری یونانی برای ما غربیها از هر معماری دیگری آشناتر است. «احیای» این معماری به دست مهندسان معمار اروپایی در اواخر سده هجدهم باعث انتشار پردامنه سبک یونانی شد و مخصوصاً در بناهای رسمی – دادگستریها، بانکها، تالارهای شهر، مجالس قانونگذاریکه با توجه به تأثیرگذاری پرابهت شان طراحی می شدند، از معماری دوره کلاسیک که اساساً از معماری یونان ...
ادامه نوشته

هنر اتروسك (امپراتوری پیشین«معماری و طرحهای عمرانی)


یکی از بهترین و سالم ترین یادمانهای رومی، خود شهر رم است و یکی از پرآوزه تری و پر نفوذترین بناها در تاریخ معماری، معبد پانتئون است؛ این معبد در حدود
۱۲۵ میلادی ساخته شد و تأثیر فضای درونیش بسیار پر مخافت است.
یکی از بهترین و سالم ترین یادمانهای رومی، خود شهر رم است و یکی از پرآوزه تری و پر نفوذترین بناها  ...
ادامه نوشته

فایل تمرینهای درس مدیریت پروژه

فایل تمرینهای درس مدیریت پروژه مهندس مروتی را می توانید از قسمت زیر برداشت کنید.

امیدواریم که این فایل به یادگیری این درس بهتون کمک کنه.

دانلود

بدون شرح...

دوش مي آمد ورخساره بر افروخته بود                             تا كجا باز دل غمزده اي سوخته بود

رسم عاشق كشي وشيوه شهر آشوبي                               جامه اي بود كه بر قامت او دوخته بود

جان عشاق سپند رخ خود مي دانست                                وآتش چهره بدين كار بر افروخته بود

كفر زلفش ره دين ميزد وآن سنگين دل                            در پيش مشعلي ازچهره بر افروخته بود

گرچه مي گفت كه زارت بكشم مي ديدم                           كه نهانش نظري با من دل سوخته بود

دل بسي خون به كف آورد ولي ديده بريخت                       الله الله كه تلف كرد كه اندوخته بود

يار مفروش به دنيا كه بسي سود نكرد                              آنكه يوسف به زر ناسره بفروخته بود

گفت وخوش گفت برو خرقه بسوزان حافط                       يارب اين قلب شناسي زكه آموخته بود

 

پنجره های ارسی در معماری ایران

پنجره های ارسی در معماری ایران

ارس در فارسي به چم(معناي) گشاده لوز روس و اروس است. در اروپا به اين گونه درها گيوتين مي گويند. استاد پيرنيا واژه ارسي را پارسي مي داند برابر گشاده و باز. ولي در فرهنگ ها ارسي را يك واژه روسي دانسته اند "ار" پيشوندي است برابر بالا رفتن كه در برخي واژه هاي ديگر مانند ارچين ديده مي شود و "سي" برابر پرتو و چشمه كه در گويش هاي نيمروزي(جنوبي) ايران روايي است.ارسي گونه اي پنجره چوبي و شبكه دار كشويي است كه با بالا و پايين رفتن باز و بسته مي شود.بلنداي آن از كف تا آسمانه است. اين در _پنجره گاه به ميانسرا باز مي شود و گاه ميان دو تالار جاي مي گيرد تا به هنگام نياز باز شود و يك تالار بزرگ بدست آيد.كاربرد ارسي در مهرازي ايران به گونه يك بازشوي بنيادي پيشينه اي بسيار كهن دارد.نمونه هاي زيباي ان در همه جاي ايران ديده مي شود.لت ارسي ها معمولا فرد است .ارسي يك لتي در بالا خانه هاي گوشوار يا راهروهاي طبقه اول ساختمان كه معمولا در نقاط سردسير به ورت در است ديده مي شوند.هر ارسي از بخش هاي زير ساخته شده است:باهو يا وادار:بخش ايستاده چهار چوب آن .كلاه:تير ترازي (افقي) ميان بخش پاياوجنبان آن.تنك:شبكه درون درك هاي آن.چفته ريزه:چفتي كه درك ها را پايا نگه مي دارد.درك يا لنگه:كه مانند كشو بالا و پايين مي رود بخش زيرين به بلنداي 30 تا 50 سانتي متر از كف كه مانند جان پناه است و پاياست.بخش بالاي آن كه نيم پرهون(نيم دايره)يا سه پهلو است و پاياست.

كاركرد سطح مشبك پنجره هاي ارسي:

-تامين نور فضاي دروني.

2-در معرض ديد قرار دادن فضاي بيروني.

3-كاهش شدت تابش نور آفتاب و گرما.

4-ايجاد زيبايي در نماي ساختمان.

5-حفظ حريم و محرويت فضاي بيرون.

6-دور كردن حشرات مزاحم(شيشه هاي رنگي پنجره هاي ارسي با ايجاد نورهاي رنگارنگ باعث دور شدن و خارج شدن حشرات مزاحم از فضاي بيروني اتاغ هاي داراي پنجره هاي ارسي مي شوند.)1

اثرات و دلايل استفاده از پنجره هاي ارسي

الف-نور :اين نوع پنجره ها باعث مي شوند نور خورشيد به اندازه كافي وارد فضاي اتاغ شود نه كمتر نه بيشتر

ب-روانشناسي رنگ ها:از نظر روان شناسي رنگ خاي مختلف اين شيشه ها و ايجاد نور هاي هم رنگشان بر روي انسان تاثيرات مختلفي مي گزارد كه هر رنگ كنار رنگ ديگر شدت اين تاثير را خنثي مي كند و مقدار مناسب آن را تنظيم و تعديل مي كند.بيشتر رنگ هاي استفاده شده در شيشه هاي ارسي رنگهاي لاجوردي قرمز سبز و زرد هستند و هر كدام به تنهايي يك تاثير روانشناختي مجزاي دارند.

ج-زيبايي:سطح پنجره هاي ارسي را با استفاده از انواع نقش هاي گوناگون گره سازي و با شيشه هاي رنگين و ساده مي آراستند و تركيب هاي بديعي پديد مي آورند و بدين صورت هماهنگي بين اين شبكه هاي هندسي و نورهاي رنگي باعث ايجاد زيبايي دلپذيري مي شود.

د-نقش هندسي در ارسي:ناپسند دانستن تقليد از نقش ها و صورت هاي انساني و حيواني در نقاشي و ساير هنر هاي تصويري و تجسمي به تدريج موجب شد كه تقليد از طبيعت در فرهنگ بسياري از هنر هاي اسلامي چندان مورد توجه قرار نگيرد و جايگاه والايي نيابد.به همين جهت هنرمندان به تركيب هاي هندسي و انتزاعي توجه بسيار كردند.

و-محرميت:پنجره هاي ارسي همچنين باعث محدود كردن ديد از بيرون به درون خانه و ايجاد محرميت مي شود.

ه-خواص صوتي:اگر قطعات يك گره نسبت به هم زواياي مختلف يا متعدد پيدا كند جابجايي صوتي ايجاد مي كند در اين جابجايي تابع قوانين علم آكوستيك است. فرم هاي شش وجهي نيز داراي خواص صوتي هستند از كاربرد صوتي شش وجهي در طبيعت مي توان كندوي زنبور عسل را مثال آورد كه دقيقا عمل انتقال صوت يا رزونانس را انجام می دهد.

 

اردو یک روزه روستای ده بالا

قرار بود كه من عكس هاي اين اردو را در اختيار شما دوستان قرار بدم ولي كماكان در گير مشلات فني هستيم.حتما بعد از كركسيون طرحم اين كار رو انجام بدم