منابع کارشناسی ارشد معماری و همچنین منابع کارشناسی نا پیوسته معماری

سلام به تمامی دوستان...

مشغله های دانشکده ایی و کمی هم مشغله های شخصی و درسی شاید نگذاشته باشه که ما به خواسته های شما زیاد توجه کنیم ولی اصلأ ناراحت نشید چون ما همیشه به یاد شما هستیم ولی به زمان بیشتری احتیاج داریم.به فرض مثال اگر می شد که هر روز ۳۶ ساعت می شد چقدر خوب می شد!!!

ولی با این حال کلیه منابع آزمونهای ارشد معماری  در گرایش های مختلف و کارشناسی ناپیوسته معماری رو تهیه کردیم  که بتونیم کمی از شرمندگی شما دربیایم.شما میتونید با مراجعه به قسمت خبرنامه از این مطالب استفاده لازم رو ببرید و نظرات و پیشنهادات خودتون رو ثبت کنید.البته ما آدمهای خوبی هستیم وانتقاد رو هم می خونیم..

اولين همايش تخصص معماري با محوريت ارتباط معماري سنتي و مدرن

اولين همايش تخصص معماري با محوريت ارتباط معماري سنتي و مدرن

اين همايش در روز جمعه مورخه 27/2/87 ساعت 17 در سالن باغ دولت آباد شهر يزد برگزار مي شود.

سخنرانان اين همايش دكتر اولياء-دكتر مهدوي پور و همچنين مهندس صدريان مي باشند.

 ما حضور در اين همايش را به كليه دوستان خودمون توصيه مي كنيم و ميتوانيد جهت دريافت كارت ورود به اين همايش به انجمن دانشكده مراجعه كنيد.اين همايش توسط دوستانمان در انجمن علمي دانشجويان معماري دانشگاه پيام نور مركز رضوانشهر صدوق به مناسبت هفته ميراث فرهنگي برگزار خواهد شد.البته از همين جا براي اين دوستان آرزوي موفقيت مي كنيم.

 

  جهت اطلاعات بيشتر ميتونيد به سايت اينترنتي .www.keryass.com  مراجعه کنید.   

منابع کارشناسی ارشد معماری -گرایش طراحی شهری

منابع کارشناسی ارشد معماری -گرایش طراحی شهری و همچنین موارد امتحانی
ادامه نوشته

منابع کارشناسی ارشد معماری-گرایش مدیریت پروژه و ساخت

منابع کارشناسی ارشد معماری-گرایش مدیریت پروژه و ساخت وهمچنین موارد امتحانی
ادامه نوشته

منابع کارشناسی ارشد معماری -گرایش مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی

 منابع کارشناسی ارشد معماری -گرایش مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی
و همچنین موارد امتحانی
ادامه نوشته

منابع ارشد معماری- گرایش معماری منظر

 منابع ارشد معماری- گرایش معماری منظر و همچنین موارد امتحانی
ادامه نوشته

منابع آزمون کارشناسی به کارشناسی ارشد معماری

منابع آزمون کارشناسی به کارشناسی ارشد معماری-گرایش معماری-معماری

این قسمت برای اون دسته مهندسانی نوشته می شه که قصد ادامه راه رو توی سرفصل اصلی زندگیشون قرار داده اند.امید واریم ومطمعأ هستیم که حتمأ موفق میشوید.

 

ادامه نوشته

منابع آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته معماری

قابل توجه اون دسته از دوستانی که داوطلب شرکت در آزمون کارشناسی نا پیوسته معماری هستند.منابع اصلی این آزمون به شرح زیر می باشد:

 
ادامه نوشته

سبک شناسی معماری معاصر

4 سبک معماری

 

1- مدرن

 

( معماران معروف )

 

n       فیلیپ جانسون

n       لویی کان

n       فرانک لویدرایت

n       لویی سالیوان

n       لوکوربوزیه

n       تونی گارنیر

n       فرانک فرنس

n       آگوست پره

n       آدولف لوس

n       ریچارد نوترا

 

( ساختمان های شاخص )

 

n       خانه آبشار(لویدرایت)

n       ویلاساووا(لوکوربوزیه)

n       خانه استینر(لوس)

n       خانه شیشه ای( جانسون)

 

(خصوصیات )

 

n       عملکردوکارآیی

n       صنعت وماشین

n       پیش ساختگی

n       استاندارد نمودن

n       توجه به آینده

n       علم

n       ریاضی وهندسه

n       تناسب وهمگونی

n       منطق وخرد

n       سبک بین المللی

n       وحدت

n       توجه به قشرروشنفکر

 

(ایـــــــده )

 

n       فرم تابع عملکرداست(رایت)

n       تزئینات جنایت است(لوس)

n       خانه ماشینی است برای زندگی (لوکوربوزیه)

n       کمتربیشتراست(میس وندره)

2- پست مدرن (فرامدرن,بعدازمدرن)

 

( معماران معروف )

 

n       رابرت ونچوری

n       چارلزجنکز

n       مایکل گریوز

n       چارلزمور

n       جیمزاسترلینگ

n       ماریوبوتا

n       پیترآیزمن

n       ریچاردمیر

  درایران

n       شیخ زین الدین

n       کلانتری

n       صفامنش

 

( ساختمان های شاخص )

 

n       خانه مادرونچوری(1962)

n       میدان ایتالیا, چارلزمور(79-1978)

(خصوصیات )

 

n       رنگ,حجم وتزئینات عامه پسند(معماری پاپ- معماری مردمی)

n       زمینه گرایی(فرهنگی, اجتماعی,کالبدی و...)

n       چندگانگی واقعیت(واقعیت مجازی)

n       فرهنگ

n       تاریخ

n       سنت

n       کثرت گرایی

n       التقاط

n       هنرمردمی

n       سبک محلی

 

(ایـــــــده )

 

n       کمترخسته کننده است(رابرت ونچوری)

n       بیشتربیشتر است(چارلزمور)

3- های تک (تکنولوژی بسیار پیشرفته)

 

( معماران معروف )

 

n       فرای اتو

n       ریچارد راجرز

n       رنزوپیانو

n       نورمن فاستر

n       مایکل هاپکینز

n       سانتیاگوکالاتراوا

n       نیکلاس گریمشاو

 

( ساختمان های شاخص )

 

n       مرکزپومپیدو(رنزوپیانوو ریچارد راجرز)

n

       برج ایفل(بنای آرمانی معماران های تک)

n       بانک شانگ های درهنگ کنگ(فاستر)

n       ساختمان لوویدزلندن(ریچاردراجرز)

 

(خصوصیات )

 

n       بینش پوزیتیویسم وخوشبینی به پیشرفت علمی وتکنیکی

n       نمایش تکنولوژی به عنوان دستاوردعصرجدید

n       نمایش پروسه ساخت

n       شفاف نمودن,لایه لایه کردن ونمایش حرکت درساختمان

n       نمایش ساختارواجزاء درون بنا درنمای ساختمان

n       استفاده ازرنگهای روشن وساده

n       سازه وساختاربه عنوان تزئینات

n       استفاده ازاجزاء کششی وسبک

n       جداکردن بخشهای سرویس دهنده ازسرویس شونده

n       طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم

n       هنرانتزاعی

n       نمایش داخل ماشین واجزاء آن

n       سهولت تعمیرونگهداری ساختمان

n       عملکردوکارآیی

n       تلفیق شیشه وآهن

n       بازآرایی وحل مسئله قدیمی به شیوه ی امروزی

 

(ایـــــــده )

 

n       درعصر مدرن بایددرساختمانهای مدرن زندگی کرد(ریچاردراجرز)

4- اکوتک(طبیعت وتکنولوژی)

 

( معماران معروف )

 

n       نورمن فاستر

n       رنزوپیانو

(خصوصیات )

 

n       حفظ محیط زیست

n       تکنولوژی پیشرفته

n       توجه به آینده

n       بازیافت

n       انرژی تجدید شونده

n       علم

n       سایبرنتیک

n       فرهنگ

n       سنت

n       الهام ازطبیعت

مشکلات سبک هایتک :

 

n       ارتباط کم ساختمان هایتک بادیگربناها (ساختمان هایتک نماد یک کا رخانه)

n       فرم کامل یک ساختمان هایتک اغلب بازتاب عملکرد مورد نظر نمی باشد.

n       ساختمان یک حجم شلوغ دربیرون برای ساده نگه داشتن فضای داخلی است.

n       مشکل تولید انبوه ساختمان باروشهای صنعتی وبااستفاده از تکنولوژی.

n       هایتک یک سبک ضد شهراست,اعتقاد به اختراع بیشترازنظم سنتی وکنترل کردن محیط بیشتر ازسازش.

 

زندگینامه دکتر حبیب آیت الهی

دکتر حبیب آیت الهی

محل و تاریخ تولد :شیراز ۱۳۱۳
تحصیلات :
دكتری هنرهای تجسمی (علمی وعملی)، دانشگاه سوربن یك پاریس
۱۳۵۵
فوق لیسانس زیبایی شناسی و دانش هنر، دانشگاه سوربن یك پاریس
۱۳۵۴
لیسانس نقاشی، دانشگاه تهران، دانشكدهی هنرهای زیبا
دكتری در تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر از دانشگاه پاریس
۴، ۱۳۵۴
دورهی تخصصی در نقاشی دیواری روی ساروج آهكی (فرسك) از مدرسهی عالی هنرهای زیبای پاریس(بوزار)، سال
۱۳۴۵
دورهی تخصصی در نقاشی دیواری معاصر (مدرن) از مدرسهی عالی هنرهای تزیینی (آنسبا)
۱۳۴۷
دورهی تخصصی در پیكره سازی تزیینی از مدرسه عالی
دورهی تخصصی در معماری داخلی از مدرسه عالی هنرهای تزیینی (آنسبا)
۱۳۴۷
سوابق شغلی :
استاد یار دانشكدهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، گروه هنرهای تجسمی از اردیبهشت
۱۳۳۹
مؤسس و سرپرست گروه "دكوراسیون و معماری داخلی" در مدرسهی عالی ساختمان

تهران از ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۴
دانشیار دانشگاه تهران از سال
۱۳۵۸ تا زمان استعفا از دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۶
مدرس دانشگاه تربیت مدرس از سال
۱۳۶۷
تدریس در دانشگاه های هنر یزد، زاهدان، پردیس اصفهان، الزهرا، دانشكدهی صدا و سیما، جهاددانشگاهی، مدرسهی عالی ساختمان و دانشكدهی نیروی هوایی(پیش از انقلاب)و ...
ریاست دانشكدهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران از خرداد
۱۳۵۹ تا اردیبهشت ۱۳۶۱
عضویتدر مجامععلمیو هنری :
عضو هیات علمی دانشگاه شاهد از آغاز تاكنون
سرپرست گروه طرح ادغام دانشكدهها ومؤسسات آموزش عالی هنر با حكم و ابلاغ شورای انقلاب اسلامی ایران، سال
۱۳۵۹
مسؤول كمیتهی ترجمه و تالیف هنر ستاد انقلاب فرهنگی از آغاز تا سال
۱۳۶۴
عضو هیأت تحریریهی مجلهی "مدرس هنر"، دانشكدهی هنردانشگاه تربیت مدرس
عضو هیأت تحریریهی مجلهی دانشوردانشگاه شاهد
عضو سازمان بین المللی بازاریابی
آشناییبا زبانها :‌
زبان
فرانسوی

عکس های نمایشگاه معماری

جهت دریافت عکس های نمایشگاه آثار دانشجویان معماری و همچنین عکس های مراسم گرامیداشت روز معمار به انجمن علمی معماری  دانشکده مراجعه نمایند.

 

لیست کتابهای معماری موجود در نمایشگاه کتاب

لیست کتابهای معماری موجود در نمایشگاه کتاب در برد انجمن علمی معماری دانشکده نصب گردیده است.دوستان می توانند با مراجعه به برد انجمن علمی معماری از این لیست استفاده نمایند.

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان


موزه هنرهاي معاصر كرمان نمونه مناسبي است از بذر فرهنگ كه به قصد بارور شدن و پروراندن افشانده شده كه برويد و بروياند.
تاريخچه اين موزه به زمان بزرگمردي بازمي گردد كه هم اكنون آرامگاهش در داخل كتابخانه اين مجموعه فرهنگي مي باشد. بنيانگذار اين مجموعه مرحوم حاج علي اكبر صنعتي زاده است كه در سال 1318 هـ. ش پرورشگاهي را جهت نگهداري كودكان يتيم بنيان نهاد. زمين اين پرورشگاه درسال 1313 ه . ش از ورثه امير احتشام با وجوه دريافتي از صندوق استانداري خريداري شد.يكي از كودكان يتیمی كه د ر اين پرورشگاه پرورش يافته و پس از طي مدارج ترقي در زمينه ي هنر از نام آوران عصر خود گردیده، سيدعلي اكبر صنعتي هنرمند نقاش و مجسمه ساز معاصر است. آغاز فعاليت فرهنگي در پرورشگاه صنعتي سال 1328 ه ش است كه با احداث كارگاه و نمايشگاهي از آثار نقاشي و مجسمه استاد صنعتي شروع مي شود. در سال 1341 كتابخانه اي نيز دراين مجموعه شروع به فعاليت مي كند كه از نخستين كتابخانه هاي كرمان مي باشد . پس از درگذشت مرحوم حاج علي اكبر صنعتي زاده هيات مديره پرورشگاه( كانون پرورش نونهالان صنعتي ) مسئوليت اداره پرورشگاه را به عهده گرفت. در سال 1356 باهزينه دفتر فرح پهلوي ( بنياد فرهنگ و هنر ايران) وهمكاري خانواده محترم صنعتي زاده كه در امورفرهنگي و هنري داراي خدمات ارزنده اي بودند موزه هنرهاي معاصر كرمان ( موزه صنعتي ) در محل پرورشگاه صنعتي افتتاح گرديد. پس ا ز انقلاب اسلامي تا مدتي بخشهايي از موزه در اختيا ر نهادهاي انقلابي( سپاه و جهاد) قرارداشت و در سال 1360 مطابق مصوبه مجلس شوراي اسلامي بنياد فرهنگ وهنر ايران

برای مطالعه مطالب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید... 

ادامه نوشته

موزه لوور

موزه لوور

موزه لوور در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده،این موزه که از آن به عنوان بزرگترین موزه جهان یاد می کنند از سال 1793 تا کنون به عنوان موزه عمومی فعال است. تمرکز موزه‌ی لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله‌اند.
پیشینه
ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود،که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی) پس از انقلاب کبیر،در سال 1789موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال 1793 تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.
مجموعه‌ها
در مجموعه های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود،می‌توان گفت معروف ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می‌کنند.اين محل قبل از تبديل به موزه كاخ مخصوص زندگي پادشاه و … بود در پشت اين كاخ باغ زيبايي به نام تيلري وجود دارد و رو به روي باغ نيز ميدان كنكورد كه يادبود هواپيماي كنكورد است وجود دارد .اين مكان نزديك خيابان معروف شانزه ليزه است
معتبرترین آثار موزه
• مونالیزا(لئوناردو داوینچی)
• شام آخر(لئوناردو داوینچی)
• مریم صخره‌ها(لئوناردو داوینچی)
• لوح حمورابی
• گاو بالدار آشوری
• لوح پیروزی نارام سین
• نقش برجسته های آشوری
• ظروف گلی آشوری
• بخش های قابل توجهی از تخت جمشید
• بز بالدار طلایی(هخامنشی)
• کاتب نشسته(سقاره-مصر)
مجموعه هنر اسلامی
این بخش برای اولین بار در ده تالار و در سال
۱۹۹۳ ایجاد شد و در سال ۲۰۰۲ ژاک شیراک (رئیس جمهور وقت فرانسه) پس از بازدید از موزه لوور ،تصمیم به ایجاد بخشی مجزا جهت نمایش هنر اسلامی گرفت.
به دنبال این تصمیم وی فرانسیس ریشار(رئیس بخش کتب فارسی در کتابخانه ملی فرانسه)را به مسئولیت ایجاد بخش هنر اسلامی در موزه برگزید.
برای ساخت این بنا در یکی از حیاط‌های متروک موزه،یک مسابقه بین المللی معماری برگزار می‌شود،به گفته ریشار این مجموعه در سال
۲۰۰۹ افتتاح خواهد شد،گفته شده آثار ایرانی در این مجموعه جایگاه مهمی خواهد داشت و بیش از نیمی از آثار را به خود اختصاص می‌دهد.
یکی از اهداف مهم این مجموعه پیدا کردن روشی است که بتواند این موضوع را برای مردم به سادگی روشن کند که هنر اسلامی، هنر دین اسلام نیست.[
۱]
منابع
1.
http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2004/10/041016_ag-g-islamic-art.shtml
• وبگاه سازمان میراث فرهنگی
• وبگاه بی‌بی‌سی فارسی
• ویکی‌پدیای انگلیسی

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر - کامران دیبا
در طراحی موزه هنرهای معاصر دو دیدگاه مورد بررسی قرار داشت که هر دو آنها به درستی انتخاب و مورد بازبینی قرار گرفتند: یکی در محوطه اطراف سایت بود یعنی پارک لاله (تهران) که یک پارک نسبتا بزرگ است و دیگری مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله قرار داشت.

کامران دیبا در طراحی موزه حیاط مرکزی را انتخاب کرد که علاوه بر اینکه یکی از نشانه های معماری ایرانی باشد بتواند به کمک آن فضایی مجزا از پارک را ایجاد کند. علاوه بر آن کامران دیبا با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به پارک سعی بر برقراری رابطه با پارک نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره های دیواری و سقفی حفظ شده است.

کامران دیبا از آن دسته از معمارانی است که با شناختی مناسب از معماری ایرانی و درک مبانی و مفاهیم معمار گونه آن شروع به طراحی می کند. موزه هنرهای معاصر تهران ساختمانی پست مدرنیست است که با بهره گیری از عناصر معماری کهن ایرانی به صورتی مینی مالیستی خود نمایی می کند.

بادگیرها به وضوح در کالبد و فرم بنا خود نمایی می کنند بادگیرهایی که سابقا نقش تهویه و جریان باد را در ساختمان داشتند اکنون وظیفه انتقال نور به داخل بنا را دارند. نور نیز همانند باد از دل بادگیرها عبور کرده و در دل فضا بخش می شود. سایه ها - نیم سایه ها و نورها به طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هر گالری را به بخشی مجزا برای نمایش آثار تبدیل می کند.

نکته قابل توجه در مسیر حرکت و سیرکولاسیون حرکتی موزه است. مسیر آغازین بازدید کنندگان یک رمپ می باشد که شما را با حرکت دورانی خود به زیر زمین هدایت می کند. مخاطب مجبور به حرکتی آرام (شیب رمپ) و مارپیچ را دارد. گویی دیبا قسط داشته که مخاطب خود را از فضای خارج و نا آرام موزه رها کرده و به سمتی جدا و احساسات درونی خود باز گرداند. در مسیر حرکت کف گالری ها شیب ملایمی دارد که علاوه بر بالا بردن شما (مخالف رمپ ورودی) شما را به سمت محل شروع برای خروج هدایت می کند. آخر کار هم شما بدون متوجه شدن شیب مسیر به یکباره خود را مقابل همان رمپ خواهید دید

منبع سایت Archnet.org

کلیات معماري موزه

منبع:سایت دانشکده هتر زابل
معماري موزه :

كليات :
هر زمان كه تصميم به ساختن موزه اي گرفته مي شود- كوچك يا بزرگ – مساله اساسي ومقدماتي كه بايد به آن پرداخت ، انتخاب محل است ، جايي كه امكانات مختلفي را دارا بوده كه هر يك به سهم خود بايد به دقت مورد بررسي قرار گيرد .
حال بايد ديد كه آيا اين محجل در وسط شهر يا خارج از آن باشد . تا 20 يا 30 سال پيش به خاطر تسحيلات رفت و آمد ، مركز شهر ترجيح داده مي شد . اما با افزايش تدريجي سرعت و استفاده از وسايط نقليه خصوصي و عمومي وسهولت رسيدن از نقطه اي به نفطه ديگري از شهر ، چنين تشخيص داده شد كه استقرار موزه در مركز شهر ديگر چندان اهمييتي در بر نخواهد داشت .

برای مطالعه مطالب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید..

ادامه نوشته

بخش‌های مختلف موزه

بخش‌های مختلف موزه را فهرست کنید. نتیجة کار دوستان‌تان را ویرایش کنید تا به فهرست مفصلی از بخش‌های مختلف موزه برسیم. بخش‌هایی را در نظر بگیرید که بین چند نوع موزه مشترک باشند یا در موزة هنرهای معاصر موضوعیت داشته باشند.
1-اتاق بسته بندی وارسال
2-بخش اداری
3-بخش اسلاید وعکس
4-کارگاههای حفاظتی
5-انبار
6-تالار سخنرانی
7-گالری
8-رستوران
9-اتاق مطاله
10-فروشگاه محصولات فرهنگی
11-اتاق نمایش
12-فضاهای سبز

تاریخچه موزه در ایران

موز ه هاي ايران

براي اولين بار در دوره قاجاريه سازماني به نام اداره عتيقات به رياست ايرج ميرزا و
موزه اي بنام موزه ايران باستان تأسيس شد. پس از آن نخستين موزه دولتي در ايران توسط ناصرالدين شاه تأسيس شد. اين موزه در سال 1248 ه ش در يكي از تالارهاي وسيع كاخ گلستان تأسيس شد.
در سال 1295 ه . ش موزه ملي ايران در محل وزارت معارف برپا شد و ساختمان جديد موزه ايران باستان در سال 1315 ه . ش شكل گرفت و بعد از آن اقداماتي جهت تشكيل موزه هاي جديد از گنجينه بقاع متبركه صورت گرفت و تالارهايي درآستان قدس رضوي و قم به آنها اختصاص يافت.

موزه آبگينه ايران
موزه رضا عباس
موزه فرش ايران

موزه سعد آباد
موزه نياوران
موزه ملی ايران

موزه هاي هنر معاصر در ايران

مردم هر عصري به زبان همان عصر سخن مي گويند و هنر را هم مثل همه چيزهاي ديگر به همين زبان مي فهمند . اگر حضور هنر در زندگي به هر دليل كمرنگ شود ، اين فقر حضور به زبان و فرهنگ نيز منتقل مي شود و اگر زبان و فرهنگ عصر از حضور هنر تهي شود ، نه تنها راه ورود به هنر آينده بلكه حتي راه ادراك هنر گذشته نيز مسدود مي گردد. بنابراين خواه براي رجوع به هنر گذشته و خواه براي ورود به هنر آينده بايد از هنر امروز گذر كرد. هم اكنون در كشور 4موزه تحت عنوان موزه هنرهاي معاصر وجود دارد ، موزه هنرهاي معاصر (تهران ) و موزه هنرهاي معاصر كرمان (موزه صنعتي ) تحت سرپرستي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و موزه هنرهاي معاصر (اصفهان ) و موزه هنرهای معاصر آبادان كه تحت سرپرستي شهرداري اصفهان است.

در ايران نيز مانند ساير نقاط گسترش موزه ها رشد سريع يافته است و هم اكنون در كشور تقريبا 156 موزه وجود دارد و در كنار اين موزه ها محوطه ها و ابنيه هاي تاريخي زيادي نيز درهايشان بر روي عموم گشوده است.
اكثر موزه ها در ايران تحت سرپرستي سازمان ميراث فرهنگي كشور مي باشند ، اما تعدادي از موزه ها نيز توسط سازمان هاي مختلفي مانند شهرداري ، سازمان حفاظت محيط زيست ، بنياد مستضعفان و جانبازان ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، وزارت نيرو ، وزارت پست و تلگراف و تلفن ، بانك مركزي و
.. سرپرستي و اداره مي شوند.

 

انواع موزه

گونه بندي اولیه‌ای كه در بسياري از کشورها هنوز متداول است و همچنان در اسامي كميته‌هاي تخصصي ايكوم دیده می‌شود، تمايز بين موزه‌هاي صنایع دستی، هنرهاي كاربردي، تاريخ، مردم شناسي، علوم طبيعي، دانش و فناوري، موزه‌هاي منطقه اي، محلي و موزه‌هاي تخصصي است. در عين حال سير تحول موزه‌ها از جنگ دوم جهاني به اين سو، بتدريج مرزهاي بين رشته‌ها و مجموعه‌ها را از ميان برداشته است. اكنون موجه‌تر به نظر مي‌رسد كه موزه‌ها را به انواع زير تقسيم كنيم:

آشنایی با طراحی موزه ها و گالریهای آثار هنری

منبع:سایت دانشکده هتر زابل

موزه ها و گالری های آثار هنری کاربرد های مشابهی داشته و مثل انواع مختلف ساختمانها دارای ویژگی های یکسان فراوانی هستند . بطور کلی مهمترین وظایف موزه ها و گالری آثار هنری ، جمع آوری ، ثبت، حفاظت ، تحقیق ، توضیح و نمایش برخی مدارک مهم است . بهمین دلیل افراد زیادی با مهارت های مختلف مورد نیاز می باشد . بهرحال ، نه تنها بین موزه و گالری آثار هنری تفاوتهایی وجود دارد بلکه بین انواع مختلفی از موزه ها وگالری ها اختلافاتی دیده می شود . برخی از سازمانها مثل سازمان میراث فرهنگی ، تفریحی و بعضی موسسات فرهنگی نیز جزو موزها محسوب می شوند.
برای نمایش آثار هنری واشیاء با اهمیت از نظر علمی و فرهنگی ،سازمان باید از آنها در برابر آسیب ،خطر سرقت ،رطوبت ،خشکی نور خورشید و گرد و غوبار مراقبت کرده وآنها را در بهترین نور و نما ، نشان دهد. این امر زمانی حاصل می شود که مجموعه به
الف)اشیاء تحت مطاله و بررسی ب)اشیاء نمایشی تقسیم می شود.
نمایشگاه ها باید به نحوی برگزار شوند که عموم مردم بتوانند آثار را بدون هیچ مشکلی تماشا کنند. این امر نیازمند یکسری برنامه ی به دقت تعیین شده و گسترش یافته در فضاهایی با شکل مناسب و تزئین منطقی و جذاب بویژه در موزه ها

ادامه نوشته