مرمت ابنیه سنتی
مطالبی رو از کتاب نظریه پردازان مرمت رو که داشتم می خوندم واستون نوشتم که شنا دوستان هم با این کتاب بسیار عالی آشنا شده و آن رو مطالعه کنید:
کامیلو بویی تو محقق ومعمارایتالیایی،تفکر جدید مرمت شهری را در قرن بیستم پایه گذاری کرد.وی را پدر مرمت شهری می نامند.او اولین شخصیتی است که در باز زنده سازی توجه به مفاهیم معماری را جایگزین تبعیت از ویژگی های شکلی-سبکی بناهای در دست تعمییر کرد.«نکات پیشنهادی وی در مورد مرمت شهری تأ ثیر زیادی در تدوین و شکل گیری "اولین منشور معماری"داشت»(منصور فلامکی،1375،ص 23-21 )
الف- جایگزینی مفاهیم معماری به جای ویژگی های شکلی وسبکی:مفهوم معماری مهم است نه شکل وسبک آن،اگر مفهوم شناخته شود،شکل و سبک نیز شناخته می شود.بنابراین،بنا یا مجموعه ویا شهریک سند تاریخی است که می توان در آن تغییر شکل را به انجام رساند،مشروط بر اینکه مفهوم آن حفظ شود.
ب-فراتر از زمان بودن بناها و مجموعه های تاریخی:دمیدن روح جدید به کالبد قدیم،سبب می شود تا بنا و مجموعه های تاریخی زنده شوند.تزریق عملکرد جدید به بناهای قبلی می تواند موجب تجدید حیات آنها شود.اضافه نمودن بناهای جدید به بناهای قبلی می تواند سبب کاراتر شدن آنها شود و بدین ترتیب می توان آنها را از حالت موزه ای خارج ساخت و معنی دارتر کرد.هنگامی که یک اثر تولد می شود،کاری مادی وقوع یافته است ولی بعد از یک نسل،تعاملات غیر مادی وفرهنگی در اثر وارد شده ومعنایی فرهنگی می یابد.سرمایه های اجتماعی مستقر شده و نهفته شده چندین نسل در اثر می توانند در گذر اثر از مفهوم مادی به مفهوم مادی به مفهوم معنایی سخت موثر افتد.
بر اساس نظریه های فوق می توان اصول زیر را مطرح نمود:
یکم-ایجاد عملکرد جدید در کالبد قدیم:بر اساس این اصل با استفاده از عملکردهای جدید در کالبد بناها یا مجموعه های بافت کهن می توان آنها را زنده نگه داشت.
دوم- تعیین دوره مداخله در هر دوره:با مشخص کردن تاریخ هر اقدام مرمتی می توان دوره های اقدام و مداخله را از یکدیگر تمیز داد.
سوم-تدوین مباتی اقدام:علاوه بر توصیف مداخله،بر بیان دلایل مداخله و مشخص نمودن اقدامات در هر نوره در حد جزئیات تأکید شده است.
چهارم- عدم تقلید از سبک های معماری در گذشته :بوی تو از سبک های معماری گذشتگان را جایز نمی داند.
1-دخالت در بنا با استفاده از مفاهیم کهن ولی متفاوت از سبک قدیم.
2-تفاوت گذاشتن بین میان مصالح قدیم و جدید به هنگام اقدام.
3-استقرار نمایشگاه در کنار هر نوع جایگاه عناصر مداخله.
4-معرفی بنا یا مجموعه های تاریخی با استفاده از امکانات آموزشی
5-حک تاریخ وزمان اقدام
6-توصیف مراحل مداخله وبیان علت اقدام
بنابر نظرات،اصول ودستورالعمل های مورد نظر بویی تو می توان دریافت که هدف از مداخله در بناها یا مجموعه های تاریخی،بهبود بهبود کارکرد کالبدی بناها و مجموعه های تاریخی است.وی در پی احیای بافت یا بناهای است.کابر های پیشنهادی بویی تو،معاصر سازی است و شیوه اقدام،بهسازی و نوسازی می باشد وتوجه به بازسازی ندارد.روش مداخله وی غالبأ بصورت موضعی-موضوعی است.